Blog hoofd (1)

Wat kan ik zelf aan mijn fronsrimpel doen?

Wil je graag zelf iets doen aan je fronsrimpel? Ga jij je steeds meer storen aan die vervelende lijntjes tussen wenkbrauwen? Probeer je alle hoeken van je camera uit, zodat je niet de hele tijd die frons ziet op je pc of mobiel? Wil je voorkomen dat een klein lijntje uitgroeit tot een zichtbare rimpel?

Het wordt niet voor niks de triangle of sadness genoemd en begrijpen waarom deze rimpels ontstaan, kan je helpen bij het effectief aanpakken ervan. Laten we hiervoor eerst eens kijken naar de oorzaken van fronsrimpels:

  1. Spieractiviteit: Een van de belangrijkste oorzaken van je frons is herhaalde spieractiviteit, met name het samentrekken van de spieren tussen je wenkbrauwen. Wanneer je fronst, bijvoorbeeld als reactie op fel licht, stress of geconcentreerd kijken naar je beeldscherm, duw je je huid steeds tegen elkaar aan. Met deze veel herhaalde beweging pers je steeds bloed uit je spieren en huid en sterft het als het ware een beetje af. Dat betekent minder tot geen activiteit op die plek, geen doorbloeding etc en de eerste lijntjes zijn een feit.
  2. Veroudering: Helaas is veroudering ook een grote factor als het gaat om het ontstaan van fronsrimpels. Naarmate we ouder worden, verliest onze huid geleidelijk aan elasticiteit en stevigheid. Dat betekent dat het vermogen tot herstellen steeds een beetje minder wordt. Het vele gebruiken van je gezichtsspieren + lifestyle en zwaartekracht eisen uiteindelijk hun tol. Het resultaat is het ontstaan van rimpels en lijntjes, dus ook fronsrimpels.
  3. Blootstelling aan de zon: Overmatige blootstelling aan de zon versnelt ook de vorming van rimpels. UV-stralen van de zon richten behoorlijke schade aan aan de collagene- en elastinevezels in je huid, wat leidt tot vroegtijdige veroudering en het (versneld) ontstaan van rimpels. Ook het blauwe licht van je pc en mobiel heeft een verouderende invloed op je huid.
  4. Roken: Roken draagt ook bij aan het ontstaan van rimpels. Roken vernauwt je bloedvaten, waardoor de microcirculatie tot in je haarvaatjes aanzienlijk verminderd. Het veroorzaakt oxidatieve stress in je huid en dat leidt weer tot een snellere afbraak van collageen en elastine. Door het verlies van stevigheid en elasticiteit gaat je huid zakken en hangen. Ook je kleine bloedvaatjes verliezen hun elasticiteit (gesprongen haarvaatjes).
  5. Slechte huidverzorging: Dit zou je zo snel niet bedenken, maar slechte huidverzorging zorgt voor snellere veroudering van je huid. Niet of niet goed schoonmaken van je huid, te weinig vocht, over-exfoliatie (teveel scrubben) of juist te weinig, geen bescherming tegen uv- of blauw licht, verkeerd product gebruik, foute massage technieken, kortom er valt veel winst te halen met de juiste verzorging aangepast aan jouw huid (en niet het kopiëren van een product of routine van een influencer).

 

WAT NU? Gelukkig zijn er een paar simpele dingen die je thuis kunt doen om ze te verminderen of zelfs te voorkomen, zonder dat je allerlei medische ingrepen nodig hebt. Hier zijn een paar handige tips:

  1. Gezichtsoefeningen: Ja, je hebt het goed gelezen! Net zoals je de rest van je lichaam traint, kun je ook je gezichtsspieren trainen. Doel is om de spieren rond je frons te versterken. Uiteraard moet je dit steeds blijven herhalen om resultaat te krijgen net als in de sportschool. Er zijn oefeningen voor bijna alle gezichtsspieren.
  2. Gezonde gewoonten: Een gezonde levensstijl doet wonderen voor je huid, inclusief het verminderen van (frons)rimpels. Ga op tijd naar bed en probeer minimaal 7 uur te slapen, drink voldoende water, eet gezond (vooral groente en fruit) en beweeg regelmatig. Hiermee geef je je lijf en dus ook je huid de juiste bouwstenen om herstelwerkzaamheden te kunnen uitvoeren.
  3. Ontspanningstechnieken: Stress is een grote boosdoener als het gaat om rimpels. Probeer regelmatig ontspanningstechnieken in te plannen, zoals meditatie, ademhalingsoefeningen of yoga om je stressniveau te verlagen. Dat helpt niet alleen bij het verminderen van bestaande rimpels, maar ook bij het voorkomen van nieuwe.
  4. Goede huidverzorging: Het goed verzorgen van je huid is essentieel als je je fronsrimpel wilt verminderen. Begin altijd met het goed schoonmaken van je huid en geef de huid tussen je wenkbrauwen extra aandacht. Vervolgd met een toner en een goede moisturizer (vochthuishouding). Overdag is bescherming tegen uv- en blauw licht belangrijk, dus gebruik een hoge spf (minimaal spf30) en let op de juiste filters. Zo voorkom of stabiliseer je huidschade.
  5. Gezichtsmassage: Geef (en gun) jezelf regelmatig een gezichtsmassage. Het helpt je spieren beter te ontspannen en je bloedcirculatie te verbeteren. Met de juiste technieken zorg je er ook voor dat je je afvalstoffen via je lymfesysteem goed afvoert (minder puffiness).  Neem een goede gezichtsolie, een hydraterende crème of begin al tijdens je reiniging en masseer je gezicht, hals en décolleté. Leg de nadruk in dit geval tussen je wenkbrauwen, op je voorhoofd en rond je ogen. Ontspant direct!!

Dus, als je die fronsrimpels wilt aanpakken zonder naar de dokter te gaan, probeer dan deze eenvoudige tips eens uit. Vergeet niet dat consistentie belangrijk is, dus blijf deze gewoontes volhouden voor het beste resultaat. Gun jezelf die gezonde lifestyle, want dat is essentieel om er jong en gezond uit te blijven zien! Succes!!

Liefs, Marjan

Comments are closed.