Blog (1)

De invloed van slaap op je huid?!

Goeie vraag: “wat is de invloed van slaap op je huid eigenlijk?” Wat gebeurt er met onze huid als we te weinig slapen?

We weten eigenlijk allemaal wel dat als we niet goed slapen dat dat een effect heeft op ons uiterlijk. Wallen, donkere kringen,  vermoeid gezicht etc, maar dat er ook diepere, negatieve huidveranderingen plaatsvinden als je niet goed slaapt, is eigenlijk vrij recent pas onderzocht en bekend geworden.

Als je slaap tekort komt verminderd dat je vochtgehalte al behoorlijk na 1 nacht slecht of minder slapen. Hoe meer slaapgebrek, hoe droger je huid wordt. En dat loopt snel op. Je barrièrefunctie loopt hierdoor ook behoorlijke schade op en juist die buitenste laag van je huid is verantwoordelijk voor onze bescherming. Als gevolg hiervan hebben bacteriën enzo meer kans om toe te slaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ontstekingen e.d.

Vervolgens gaat je huid meer schilferen, waardoor je glans vermindert en je huid ook minder doorzichtig en doffer wordt. Je huid wordt roder en vlekkeriger, rimpels worden dieper en je elasticiteit neemt enorm af. Hoe langer het slaapgebrek duurt, hoe duidelijker dit allemaal zichtbaar wordt. Ook pigmentvlekken worden meer zichtbaar.

Herstellen

Huidherstel gaat daardoor ook minder snel. Wat moet er dan herstelt worden denk je dan? Nou bijvoorbeeld als je een wondje of puistje hebt, als je huid verbrand is nadat je in de zon bent geweest of zelfs het los trekken van een pleister kan al schade maken. Maar ook als je een huidbehandeling wilt ondergaan, dan zul je voor een minder intensieve moeten kiezen. Je huid kan dat gewoon niet aan en de focus zal dan eerst moeten komen te liggen op herstellen van je vochtbalans om zo je barrièrefunctie te verbeteren. Hetzelfde gaat op oa. bij intensief sporten of veel stress, want ook dan wordt er een beroep gedaan op je herstel vermogen. Allemaal geen goede combi met slaap tekort.

Leeftijd

Wat zeker ook heel interessant en belangrijk is om te weten, is dat leeftijd hierbij natuurlijk een grote rol in speelt. Als je jong(er) bent en slaapt slecht, gebeurt er hetzelfde als wanneer je ouder bent, maar herstel je gewoon veel sneller en beter. Naar mate we ouder worden, is het juist het herstel van je huid wat steeds minder wordt. Eigenlijk geldt dat voor alle functies in je lijf, maar we hebben het nu over huid. Tel je het een bij het ander op dan lijkt het me duidelijk dat slaap van cruciaal belang is als je er jong en vitaal uit wilt zien.

Mijn eigen struggle met slaap!

Mijn eigen interesse voor slaap en de invloed hiervan op je hele wezen is begonnen bij een congres wat ik bijwoonde in Las Vegas in 2015. Daar werden resultaten van onderzoeken bekend gemaakt over hoe belangrijk slaap is voor ons. Ook de powernap werd besproken. En ik weet nog dat ik toen dacht: “Nou zeg, dat weten we toch allang? Moeten ze dat nou echt nog onderzoeken?” Maar naar mate ik er meer over las en te weten kwam, bleek dat de echte lange termijn effecten helemaal niet zo duidelijk waren. En of je nou iets leest over huidverzorging, lifestyle, sporten, voeding, gezondheid, afvallen, goeie workflow, lekker in je vel zitten noem het allemaal maar op, het staat of valt met goede en voldoende slaap.

Zelf heb ik een haat liefde verhouding met slaap. Ik weet dat ik het nodig heb. Ik weet dat ik op tijd naar bed moet en dat ik niet meer op mijn mobiel moet kijken na 9 uur. Ik weet dat ik het beste ongeveer 8 uur zou moeten slapen om echt uitgerust wakker te worden. Als ik in bed lig vind ik het ook echt heel fijn, maar om er te komen is echt een dingetje. Mijn natuurlijke bioritme (circadiaanse ritme) is dat ik laat naar bed ga en niet makkelijk opsta. Dus echt iedere dag ben ik hier mee bezig en is het een soort van worsteling met mezelf om op tijd op bed te liggen. Maar als het me lukt, voel ik echt direct de volgende ochtend wat het me oplevert. Ben ik frisser en helderder in mijn hoofd, voel ik me beter in mijn lijf en zie ik er dus beter uit😉.

Wat te doen?

Dan vraag je je natuurlijk af wat je er aan kunt doen! Dat lijkt eigenlijk heel simpel: gewoon vroeg(er) naar bed gaan en langer slapen. Maar in de praktijk is dat dus niet zo makkelijk als het lijkt. We hebben nou eenmaal niet een “slaap-knop” die je in kunt drukken. Het is dus van belang om goede gewoontes te ontwikkelen, zodat je goed of beter kunt slapen.

Niet meer na 9 uur (liever nog eerder) op je mobiel is een belangrijke. Blauw licht zorgt er namelijk voor dat je niet goed inslaapt of doorslaapt en en dat je zo niet in een diepere slaap komt. Ik hoor vaak mensen bij mij in de salon zeggen dat ze er geen last van hebben en wel goed inslapen, maar realiseren zich niet dat ze in hun hoofd toch vaak bezig blijven met wat ze zagen op hun mobiel en dus minder diep slapen. Probeer het voor jezelf maar eens uit en wees daarin eerlijk naar jezelf toe.

Laat eten en drinken heeft ook invloed op je slaap. Van eten krijg je energie en kan het betekenen dat je juist actiever wordt. De bedoeling is dat je rustiger wordt richting slapen. Met een lekker kopje (kruiden)thee voor je gaat slapen is op zichzelf niks mis, maar vaak betekent het wel dat je er dan ‘s nachts nog een keer uit moet om te plassen. Niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. Meestal iets tussen de 7 en 9 uur slaap is prima, maar onderzoek dat bij jezelf eens. Als je fris en uitgerust wakker wordt dan heb je in principe genoeg slaap gehad.

Kan ik iets speciaals voor mijn huid doen tijdens het slapen?

Jazeker kan dat! Allereerst je huid goed schoonmaken. Als je al een tijd slecht slaapt kies je het beste een reiniging die je microbioom ondersteunt en je barrièrefunctie herstelt. Vervolgens gebruik je een spray die je hydratatie goed op peil brengt en liefst dan daar overheen en serum en/of een intensief concentraat voor vochtherstel. Hier overheen gebruik je dan een specifieke nachtcrème. Mijn advies bijv. zou zijn de circa-night crème of de monoi age corrective moisturizer. Maar er zijn nog veel meer opties en het is belangrijk dat je je goed laat informeren en adviseren wat voor jouw huid geschikt is.

Het belangrijkste is dat je je vochtbalans zoveel mogelijk aanvult, je barrièrefunctie herstelt en dus geen producten gebruikt met irriterende stoffen zoals exfoliërende zuren (bijv. retinol, glycolzuur, fruitzuur). Rust en herstel op alle fronten!!

Lieve groet,

Marjan

 

Ps: Als je mijn persoonlijke advies wil kun je een afspraak aanvragen via 06-21839696.

Bron: Meder Beauty  Science

Tags: No tags

Comments are closed.